En halv doula

Igår var första gången på mycket länge som jag inte var sugen på att träna. Vanligtvis går jag och räknar ner till nästa tillfälle men igår bara nej, jag VILL inte. Så jag lät bli att gå. Istället gjorde jag skolarbete och sorterade bilder. Det är lite roligt med foton där man tänker "wow vad snyggt!" innan man kommer på att det är man själv som har tagit dem.

 

Och livet känns så bra. Börjar få struktur på skolan och bra koll på resten. Kunde jag bara nu sluta vara så disträ så vore det perfekt. Blev påmind igår om två medlemsavgifter jag glömt betala och att det kanske börjar bli dags att lägga ut en doula-annons på ODIS. Har bara sista utbildningshelgen kvar, har läst större delen av litteraturen och vill börja pröva vingarna. Alla dessa vackra gravida magar och alla dessa puckade politiker (och överläkare för den delen också) som inte verkar förstå magin i att föda barn, kraften som finns inom alla kvinnor men som ibland behöver lite hjälp på traven för att locka fram den. Om doula vore ett läkemedel hade det ansetts oetiskt att inte administrera det. Nu är inte doula ett läkemedel och oftast tas ämnet inte ens upp för diskussion under föräldrautbildningen.

 

Doulaeffekten

Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

 

Med en doula minskar:
Antalet kejsarsnitt med 50%
Förlossningens längd med 25%
Behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
Önskemål om ryggbedövning med 60%

 

Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.

 

"The Doula Book", M H Klaus, J H Kennell & P H Klaus, 2003


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0