Dilemma

Jag åker rulltrappa utan en liten trött bebis på magen och det luktar utspilld redbull.

Jag springer över en järnvägsbro för att hinna med ett pendeltåg.

Utan en liten bebis på magen.

 

För bebisen ligger hemma och sover i all sin nöjdhet.

Jag måste lukta lite när jag kommit hem.

Försiktigt och tyst, så jag inte väcker.

 

Klockan är ganska sent.

Lukten av utspilld redbull kvar i näsborrarna och en färdigskriven hemtenta i ryggsäcken.

Och jag funderar på om det dåliga föräldrasamvetet är något universellt.

 

Jag behöver komma hemifrån ibland för att må bra, men jag längtar alltid hem när jag är borta.

Jag behöver vara bebisfri ibland, men genast så börjar det gnaga.

 

Och föräldrarollen gör mig till en mesig, livrädd och förvirrad person.

Som använder sjuttioelva reflexer, tittar sig noga för på gatan och aktar sig för akrylamid i maten.

Och dvärgbandmasken… ska jag strunta i att plocka bären i trädgården i år?

 

Frysta bär som är så gott att hälla direkt på fil eller morgongröt.

Det känns så slösigt att bara låta de falla till marken.

Koka sylt på allt?

Men vem käkar sådana mängder sylt? Hur många olika användningsområden kan man komma på mer än pannkakor och scones?

 

Jag fortsätter känna redbull-doften.

Hur den luktar, utspillt över en rostfri rulltrappa.

Och jag borde köpa mig en cykelhjälm.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0