Behov

K sjunger i duschen och jag känner mig lyckligast i världen.

När man är där nere så glömmer man lätt hur lyhört här är.

Eller njae – här är okej faktiskt.

Sjunger man högt där nere så hörs det som svagt mummel här uppe.

Jag gillar annars inte dåligt isolerade hus.

Väggar är väl en sak, men golv – huh!

 

Jag är en husnörd.

Jag älskar små, mysiga hus.

Men jag gillar även storslagna, grandiosa villor.

Mellantingen ger jag nog däremot blanka fasen i.

 

Jag blev lite kär i en pyttesäng idag.

Vet bara inte hur jag ska övertyga K om att det är en bra investering.

Inställningen därifrån var bara ”men jag kommer slå i huvudet OCH fötterna”.

Inte då.

Det är en jättebra lösning.

Släng på lite målarfärg så kommer det dessutom bli en jättefin lösning.

 

Det påminner om min barndoms utflykter till Boden på Näset.

Vi kanske får campa en vecka i trädgården till dess att färgångorna vädrats ut, men det är det värt.

Mer än värt.

Jag vill campa i trädgården ändå liksom.

Det var illa nog att förra sommaren blev utan tältnätter.

I år gäller bot och bättring.

 

För någon vecka sedan drömde jag en jättehärlig dröm som utspelade sig några år in i framtiden.

LGTBB och jag sov tillsammans med skruttens kusiner i min mammas gamla scouttält i trädgården. Vi berättade spökhistorier på natten och sov i en hög tills att gryningsfåglarna väckte oss på morgonen. Då smög vi som indianer genom huset, stekte pannkakor och gjorde pinnbröd på grillen. Sedan väckte vi K och dukade till frukost med våra tretonsträdgårdsmöbler. Solen gjorde oss sällskap, maten var god och kusinerna fick lära sig att på landet har vi ett kisseträd när man inte orkar gå in på toa.

 

(Förklaring: När jag var liten hade vi ett träd hemma i trädgården som man fick kissa på. Jag vet inte hur det började, troligtvis var det någon som skulle bli blöjfri men jag har romantiserat tanken på barn som får en avslappnad och naturlig inställning till kroppens olika behov.)

 

Troligtvis kommer vårat Turtles-träd få utnämningen kisseträd till sommaren. Det beror väl lite på hur fort LGTBB lär sig att klara sig utan tygblöjerna också. Kanske väljs ett annat träd av någon anledning som inte jag kan tänka ut såhär på förhand?

 

Det blev mycket kiss-prat här.

Så vi kan fortsätta på samma tema ett tag till.

Sedan är jag klar – lovar.

 

För vi köpte en liten grön pottstol idag.

Fast egentligen var den gul och jag köpte den igår.

Jag hade nämligen kollat på olika varianter en annan dag och bestämt mig för den finaste, den gula. Så jag gick till affären, hade bråttom till att passa ett tåg efteråt och till min fasa så fanns där även gröna, vilket jag inte hade sett på hemsidan tidigare. Men jag övertalar mig själv till att bara göra det jag bestämt mig för på förhand – tar den gula och går – att jag inte har lärt mig; finns något i grönt så ska man alltid ta det.

Det tog inte många minuter hemma innan jag ångrat mig så det var bara att bege sig tillbaka idag och byta till rätt färg.

Så går det när man försöker vara planerande och handla efter förutfattade beslut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0