Pottfisk

Jag älskar när K kommer hem.

När jag får en lång, lång kram som får mitt skelett att sluta existera.

Som förvandlar mig till ett ryggradslös liten broskfisk av geléartat välbefinnande.

Det är kärlek.

 

Enligt Nemi är definitionen på kärlek ”att inte slå ihjäl varandra med delarna som blev över efter att man försökt bygga ihop en Ikea-möbel”.

 

Då har man aldrig sett en blivande ingenjör bygga möbler.

Jag älskar Ikeas byggsatser, det är höjden av underhållning att få ynnesten att montera ihop något.

Därför behöver jag hitta en annan definition av denna affektionskänsla.

 

Att diskutera villkorslös kärlek versus villkorlig kärlek är ett helt kapitel för sig självt.

Också huruvida man skall förhålla sig till ofrivilla relationer – för om man tänker efter så är de enda människorna man väljer själv i sitt liv är vänner och eventuell partner/partners.

Resten, det vill säga klasskompisar, släktingar, syskon, barn, kollegor och så vidare är ju allihop människor som man på något vis får på köpet.

Därmed inte sagt att dessa människor inte kan vara riktiga fynd.

 

För någon natt sedan så drömde jag om vårt bröllop.

Eller nej, inte om själva bröllopet.

Utan om en vigselförrättare.

Inte vår.

En präst skällde ut oss för att vi hade mage att boka en borgerlig vigselförrättare.

Hur kunde vi understå oss att döpa vårt barn men inte gifta oss i en kyrka?

 

När vi försökte förklara att det berodde på att Gud inte har något med varken vårt äktenskap eller vår kärlek att göra blev människan högröd i ansiktet och ånga sprutade ut ur öronen.

 

-Gud har med allt att göra!

-Nej, nog för att hon vill ta åt sig äran för allt – men huruvida vi lovar varandra ditten eller datten är inte hennes ensak.

-Jo, för annars får ni inte gifta er.

-Fast om vi gör det av kärlek och juridiska orsaker?

-Nej, det gills inte.

 

Okej, enligt (mar-)drömprästen så kommer vårt giftermål inte att gillas.

Vore kul om staten skickade ut ett sådant papper i efterhand.

 

”O-intyg av hindersprövning; sorry vi gjorde ett fel när vi gav er tillåtelse att gifta er. Ni är visserligen inte släkt i varken upp- eller nerstigande led, men nej, vi känner inte att ni borde genomföra detta. Ni är unga och dumma, och dessutom så vill ni inte göra på rätt sätt.”

 

Nej, vi vill inte göra på ”rätt” sätt.

Vi vill göra det på vårt vis.

Ska man lova något skall det vara något man kan stå för och något man tror på.

Jag tar inte lätt på löften.

Inte K heller.

Vi är bokstavliga människor.

 

”Sitter man för länge på bassängkanten så får man problem med infektioner i blåseriet.

Alla tjejerna är lesbiska och alla killar är bögar, och generellt sätt har alla vattenpolospelare freudianska komplex.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0