Namn

På ett, vid detta laget, välkänt community kan man göra diverse tester på allt mellan himmel och jord. 'Är du en fjortis', 'vilket hårdrocksband borde du spela i' eller 'vad är första bokstaven i din blivande flickväns efternamn' är återkommande teman.

Jag gjorde häromdagen ett test som hette något i stil med 'vad borde din son/dotter heta' och fick följande resultat:

"Leo - Du kommer få en son som du borde döpa till Leo. Leo kommer vara en vacker liten pojke med stora drömmar, han kommer leva lite i sin egen värld och några kanske misstänker att han är lite autistisk. Man måste prata långsamt med honom och titta honom i ögonen när man vill säga något. Men när han växer upp kommer han bli känd för sina fantastiska böcker han kommer skriva."

Jaha, tänker ni, ännu ett löjligt resultat. Eller?
Leo är visserligen inte ett namn jag själv skulle välja till ett barn, men det är åtminstone ett namn jag skulle tänka efter på innan jag tackade nej till det.
Det finns en hel del namn jag tycker är fina. Väldigt få är dock tillräckligt fina för att jag skulle kunna tänka mig att döpa ett eventuellt barn till det.

It was not hard - to choose all the words that I should
put in your mouth
in my own play of shadows
Between lines, word for word, honey.


Och få beskrivningar skulle passa så bra till ett barn jag skulle vara oändligt stolt över. Självklart skulle jag vara stolt över vilket barn som helst.

Men ett barn som går sin egen väg äger en styrka som ingen annan.

Igen säger det bättre än käre herr Afzelius:

Men vem besitter förmågan att veta
Vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säg' till nån annan hur lyckan ser ut
Vem kan säg' vad nån annan vill bli?

Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån
Låt dina växter får leva där de trivs
Lås inte in dina plantor i et drivhus
Låt de få slippa ett onaturligt liv
Låt den du älskar få pröva sina vingar
En dag så flyger din älskade rätt
Vill du bli respekterad av din avbild
Får du visa din avbild respekt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0