Vad är gud?

 - Gud är liksom allt. Meningen och orsaken.
 - Kan du bevisa det?
 - Nej?
 - Nä, där ser du. Gud finns inte.
 - Jo... det måste han göra.
 - Vadå 'måste'? Är han gud så måste han väl ingenting?
 - Jo, han måste finnas.
 - Jaha, vilken atom är han då? Vilket grundämne?
 - Men det funkar inte så.

 - Men du, du måste ju förstå att det inte finns någon gud. Du måste ju tro på evolutionen.
 - Evolutionen har jag väl aldrig förnekat? Det är inte det det handlar om... bara... att annars finns det liksom ingen mening med någonting.
 - Klart det gör! Vi finns. Vi lever och kan ha jäkligt roligt under tiden.
 - Jo, men varför? Om det inte finns någon mening? Det måste finnas en gud.
 - Kan du bevisa det?
 - Varför måste allt alltid bevisas? Kan inte något bara få vara?

 - Religion och alla gudar är bara påhitt.
 - Nej, inte så... alla gudar är samma gud. Alla religioner är samma. Bara att de råkat bli nedtecknade på lite olika vis på olika ställen.
 - Om det här är sant, var kan jag då hitta en gud?
 - Överallt. Det är liksom energi rakt igenom.
 - Som fotoner då menar du?
 - Nej...

 - Jag är vetenskapsman. Jag måste ha bevis.
 - Jag har inga bevis.
 - Men då kan du ju inte säga såhär!
 - Klart jag kan. Känner du inte det i dig?
 - Vilket?
 - Själen. Och gud.

 - Det finns ingen själ.
 - Jo, jag har en själ. Annars är ju inte jag jag.

 - Vad är då själen?
 - Själen är liksom små, små skärvor utav Gud.
 - Men det finns ju ingen gud.
 - Jo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0