Svart katt, vit katt

Har du hört en katt sätta i halsen?
Lite panik - hur gör man Heimlichmanövern på ett djur utan att skada det?

Min katt har en hel det vanor, ovanor och ritualer. Vi har våra traditioner om hur en morgon ska gå till, i vilken ordning saker och ting ska göras för att fungera så smidigt som möjligt.
     Ibland tänker jag att jag är lycklig som har en sådan otroligt fin katt, jättesocial och sällskaplig. Sedan fastnar jag - är det jag som har en katt? Hon springer ute hela dagarna, gör precis vad hon vill och när hon kommer tillbaka finns jag där och passar upp på henne. Huset betraktar hon som sitt eget, jag får enbart vistas där på nåder. Det är ju hon som har en människa! Jag är snarare att betrakta som inneboende hos katten.

Varje morgon måste jag klia henne bakom öronen och på halsen i minst fem minuter tills hon självmant skuttar ur sängen. Skulle jag ställa klockan på snooze välter hon genast ner mobil, glasögon, böcker och alla andra småsaker hon hittar från skrivbordet till golvet. Ingen pardon - här ska klias! När hon fått nog ska maten fyllas på och vattnet bytas, går det inte fort nog börjar hon vässa klorna på fåtöljen/eller ena dörröppningen. När hon har ätit och vill gå ut måste jag förstå det också, annars är det återigen det stackars blå ryggstödet som attackeras. Det är spännande, hon vet mycket väl att hon inte får lov att göra så och enda gångerna det händer är när jag inte lyckas läsa hennes tankar fem sekunder i förväg.
     Sedan är hon som sagt ute hela dagen tills hon tycker att det är lagom att komma hem. Möjligtvis går hon och lägger sig i källaren om det regnar, inte annars. Väl hemma är maten serverad, vattenskålen fylld och knäet redo att hoppas upp i.

I mitt nästa liv vill jag vara katt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0