Amish

- Mitt favoritljud är tystnad.
- Men tystnad är ju inget ljud.
- Nähe, vad är det då? O-ljud?

- Du ska alltid vara så himla jobbig! Precis som att icke-rosa är din favoritfärg.
- Rosa är ingen färg, det är en förolämpning.
- Skärp dig nu! Sluta vara käringen mot strömmen jämnt!



Jaha, käringen mot strömmen, det är alltså jag det.

Har du någonsin hört total tystnad? Tystnad som inte störs av vare sig bilar, flygplan, gapande ungar eller fågelkvitter. Inte ens vindens sus i trädkronorna. Så kompakt är totaltysnad att det känns som att vara inlindad i ett fluffigt mjölpaket. Det är i alla fall vad jag föreställer mig.

När jag var liten ville jag bli same. Eller åtminstone gifta mig med en, bo i lappkåta och flytta upp på något fjäll. (Undrar om det finns långa, blonda samer..?) Jag skulle vilja bo i en skog långt ifrån moderna samhällen. Men en sjö fylld med kallt, klart smältvatten 20 m från ytterdörren. Med utbredda vidder och ändlösa skogsområden. Jag tror att jag skulle trivas väldigt bra så.

Jag har på allvar övervägt om jag skulle fungera med att bo och leva i ett amish-samhälle. Enda invädningen är att jag inte vill flytta ifrån Sverige just nu. Speciellt inte till USA.



Bra saker med amish:
  • Jag skulle gilla att livet gick lite långsammare, lunka fram med häst och vagn
  • Jag är mentalt allergisk mot e-nummer och skulle slippa få krupp varje gång man går och handlar eller ska käka, gäller speciellt om man är bortbjuden
  • Skulle vara skönt att slippa el, telefoner, räkningar osv (brev måste jag dock kunna skriva och ta emot)
  • Fina kläder, hus, möbler, miljöer etc
Dåliga saker:
  • Jag vill inte ha tusen barn
  • Jag måste bli kristen, eller åtminstone lära mig fejka det realistiskt
  • Inavelsfaktorn är väldigt hög...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0