Ålderns obetydlighet

Ålder är en siffra på ett papper.
En registrering över när du blev född.
Men det säger ingenting om hur du är som person.

Ålder säger inte hurdan humor du har, vad du drömmer om på nätterna eller vad du längtar efter.
Din ålder är inte du även om den är en del av dig.
Den bidrar till att göra dig till den du är.
Men den definierar inte dig.

Du är mer än din ålder.
Så otroligt mycket mer.



Precis som att jag är så mycket mer än min ålder, jag också.
Du säger kanske att jag är för ung?
För ung för vadå?

För att vara mig själv?

Sluta nu. Lär känna mig som människa. Lär känna vilka erfarenheter det är som gjort mig till den jag är idag och sluta stirra dig blind på en siffra på ett myndighetspapper.

Ska du låta byråkrati stå ivägen för vilka du kan kalla dina vänner?



När man kan se åldersskillnad som ett plus; det är positivt om vi tillför varandra olika saker. Bara för att jag är yngre än dig (på pappret) så kanske jag är den som närmar min pensionen (rent mentalt).
Hur kan du veta om du inte ger mig en chans att visa vem jag är?



Jag drömmer igen. Massor.
Drömmar som ger mitt liv ytterligare en dimension förutom den vi kallar 'verklighet'.

Det finns bara en omständighet då jag tycker att åldern spelar en faktisk roll - och det är när man skaffar barn. Okej, ingen regel som inte har undantag; jag skulle säkert reagera om du berättade för mig att din lillasyster på 14 år dejtar en 35-årig man från Hässleholm. Inget ont om Hässleholm nu. Men du kanske förstår hur jag tänker?

Precis som att det inte känns naturligt när 60-åringar vill bli föräldrar. När tiden för barnbarn egentligen har anlänt.

Så fort man flyttar hemifrån och/eller passerar 20års-strecket så uppnår man på något vis en 'icke-ålder'. Då känns ålder inte väsentligt längre. Och att sålla människor genom det alltäckande åldersfiltret känns plötsligt främmande, skrämmande och diskriminerande.



Jag gillar DIG. Inte din ålder. Förstår du?



'Jag ger dig inte min morgon och inte min dag
du får nått så mycket bättre, du får hela djävla jag
Hela underbara, unika jag
inte något så fjuttigt som en morgon och en dag'


- Lasse Lindh, Svenska hjärtan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0